Anmeldelse: Beach Fossils på Pstereo

Beach Fossils slapp nylig albumet Somersault , som er perfekt for late sommerdager og grilling i parken. Dette er det første albumet på 5 år og har fått gode anmeldelser fra blant annet Pitchfork, The Line of Best Fit og The A.V Club. Dessverre virker det ikke som at så mange festivalgjengere har hørt seg opp på bandet og dette preger konserten noe. Det var rett og slett ikke så mange som hadde tatt turen til Kanoscenen på fredag. Likevel samlet det seg en fin gjeng med fans rett foran scenen, mens mange andre festivalgjengerne lå mer tilbakelent på gresset. Heldigvis passer bandets musikk perfekt til å ligge på gresset og samle seg etter en sen kveld. Låtene er drømmende og rolige. Jeg får et ønske om å kjøpe meg en pils, men står over. Cashless-systemet er dyrt og pilsen er dyr nok fra før.

Vokalisten Dustin Payseur ser på publikum og roper spørrende ut “Who is my daddy?”. En gira festivalgjenger ved min side roper usikkert ut “Im your daddy” og Dustin peker smilende tilbake. Dessverre følger ikke alle like mye med på konserten. Mange ser ned i mobilene sine eller prater sammen. På den positive siden fikk man svært god plass til å se konserten selv, og resten av bandet ser ut til å trives veldig på scenen. Bandet er akkurat passe fjerne og tilbakelente uten at det går noe ut over musikken.

Mot slutten av konserten tar tempoet seg opp med mer gitarriff som får publikum til å våkne til liv. Bandets samspill er upåklagelig og konserten flyter fint. Dessverre skulle vi gjerne ha sett litt mer engasjement hos publikum. Musikken er behagelig og fin, men blir noe ensformig i lengden. På den andre siden leverte de en avslappende pause fra mange av de hardere konsertene under Pstereo, som blant annet Shame som spilte dagen før.

Terningkast: 4/6

Sjekk ut bildene fra konserten tatt av Sindre Fladvad: