Romskip er et ungt band som spiller rock, med en enorm spilleglede. Et band som stadig oftere nevnes som et av de mest lovende bandene i Bergen, og som fortsatt er tidlig i tyveårene. Debut-EPen “Ting betyr ingenting”, som bandet spilte inn og mikset selv, ble sluppet digitalt i 2017 og på vinyl i 2018. Musikken ligger et sted mellom indie, garage og psykedelia. Tekstene er på norsk, og gjør god bruk av både bergensdialekt og diverse slang. Romskip har allerede rukket å spille på by:Larm, Vill Vill Vest, Girl Interrupted Festival, Bygdalarm og Ranglerock, og skal i løpet av sommeren spille på Bergenfest, Malakoff og Girl Interrupted Festival på nytt. De har også nylig mottatt stipend fra Bergenfest. 7.Juni slipper de sin nye EP med navn “05 EP”. Vi har fått gleden av å sniklytte på den kommende EP-en.

Aliens
EP-ens første låt heter “Aliens”. Den starter med at vokalisten ønsker oss “velkommen til flyvingen” som snart skal lande i Bergen, noe som fungerer som en bra intro på selve Ep-en. Det er en tydelig rød tråd mellom bandnavn og låten, noe som styrker bandets image. Låten er tydelig velprodusert og ekstremt fengende. Det tar ikke lang tid før man finner seg selv syngende på låtens refreng.

“Uten om det er låten ekstremt fet, og kan minne om bergensbandet “Fjorden Baby!” sine utgivelser fra 2009.”

Problemar
Eneste jeg kan trekke frem som en smule negativt med denne låten, er at jeg skulle ønske jeg hørte vokalen mer tydelig, da jeg er fan av vokalisten Adem Kollens stemmebruk. Uten om det er låten ekstremt fet, og kan minne om bergensbandet “Fjorden Baby!” sine utgivelser fra 2009.

“Her har de med seg rapperen Arian Kollen som er tilknyttet NMG/G-huset.”

Bøffingen
Denne låten blir en personlig favoritt for meg. Her har de med seg rapperen Arian Kollen som er tilknyttet NMG/G-huset. Arian er også bror til vokalist Adem, dette er kanskje derfor deres stemmer fungerer eksepsjonelt sammen på en låt. Låten fungerer som en deilig mix av garasjerock og hiphop, noe som jeg var skeptisk til da jeg først hørte om det.

Ser på deg
“Ser på deg” har bandet tidligere sluppet på de fleste streamingtjenester 22.Mars i år, så denne låten har jeg allerede rukket å bli glad i. Låten er en fin og skitten Bergens-ballade. Her vil jeg spesielt trekke frem teksten som er skrevet av bandets vokalist/gitarist Adem Kollen og gitaristen Nicolai Hervik Olsen.

EP-en “05EP” får terningkast 6. Albumet har en tydelig rød tråd, i tillegg til at låtene på EP-en er ekstremt velprodusert. Eirik Marinius Sandvik som har spilt inn og mikset, og Mathias Tellez som har mastret har virkelig peiling på hva de driver med. Man legger merke til at de 5 medlemmene (Adem Kollen, Nicolai Hervik Olsen, Sondre Fagernes Thuen, Didrik von Hanno Kjersem og Daniel Rognes) brenner for det de driver med. Jeg hyller bandet for å ha fått til en velfungerende låt som kombinerer garasjerocken og hiphop. Som nevnt tidligere er det eneste jeg savnet en mer tydelig vokal på låt nummer 2 (Problemar), men dette er ikke nok til å trekke bandet bort fra en toppscore.

TERNINGKAST: 6/6