Carl Louis er tilbake med sin andre fullengder som solo-artist, og denne gangen har han trådt inn i vokalistrollen selv. Han har virkelig satt seg i førersetet ved produksjon av det nye albumet som man kan beskrive som en sjangermiks av dimensjoner. Albumet heter “Silent Soldier” og det er ute nå.

Artist: Carl Louis
Tittel: “Silent Soldier”
Sjanger: Indie/Elektronika
Beste låt: “Nightride”

Det har gått noen år siden Carl Louis og Martin Danielle som sammen sto for house-duoen CLMD valgte å gå hver sin vei. Det kom som et sjokk for musikk-Norge da duoen splittet opp, kort tid etter de hadde oppnådd kommersiell suksess. I senere tid har vi som lyttere forstått hvorfor, ettersom Carl Louis tok en brå vending i musikkstil, og med hans nye album viser han at han har et enda bredere musikalsk spekter.

“Silent Soldier” er et sammensurium av sjangre fra start til slutt. Jeg beskrev det tidligere som indie/elektronika, men mer spesifikt hører man en blanding av pop og 2000-talls inspirert elektro, akkompagnert med eletrisk indie-gitar og ektefølt trommebeat. Gjennom albumet høres også inspirasjoner fra indie, synth wave, house, og future bass, alt i Carl Louis’ særpregne stil.

Artisten har også bestemt seg for å ta vokalistrollen i egne hender. Ettersom hans tidligere låter har fått vokalhjelp fra artister som ARY, Pav og Frøder er har han store sko å fylle for å utfylle de vokalske bidragene. Gjennom albumet mener jeg han fikser dette godt. Uten å legge for mye fokus på egen vokalprestasjon, bruker han heller stemmen til å utfylle det musikalske vakuumet som gjerne oppstår i en låt uten vokal. Det fungerer absolutt, og er med på å gi albumet den drømmende følelsen man gjerne assosierer Carl Louis med.

Personlig vil jeg anbefale lyttere om å høre albumet i sin helhet. Men om du ønsker tips til hvilke sanger som er verdt noen ekstra lytt vil jeg gjerne trekke frem “Nightride”, “Shadows” og “Sun/Rain”.

En avsluttende tanke, er at i sosiale medier og presseskriv skriver artisten at dette er hans debutalbum. Dette får meg til å lure på om han har glemt slippet “Memory Lane” som kom ut i 2017. I en tid hvor streaming har tatt over for fysiske plater er det  vell en filleting å henge seg opp i, allikevel har jeg valgt å omtale “Silent Soldier” som artistens andre fullstendige albumutgivelse.