Første halvdelen av 2017 har behandlet Cezinando godt. Han har hittil sluppet to av årets fineste låter “Håper du har plass” og “Vi er perfekt men verden er ikke det”, og nå er han på rundtur i landet for opptre på sommerens festivaler, før han skal i gang med “Perfekt Tour” til høsten. Sist fredag var det Stavernfestivalen som stod for tur og det ble en konsert for bøkene!

Tekst av Ida Halvorsen

Dagen startet med sol og sommervarme, men når skyene tok over og kvelden så ut til å bli en kjølig affære, entret Cezinando Hovedscenen på Stavernfestivalen. Konsertstart var satt til 18:45, og da klokken nærmet seg strømmet publikum mot scenen og endte som sill i tønne før showet var i gang.

Røykkasterne gjorde scenen tåkefyllt før en energisk Cezinando hoppet ut sammen med en av sine faste makkere, Bboy Myhre. I kjent fashionistastil bærer Cez en neongul klovnekrage, slik bare han kan, og hopper selvsikkert rundt på scenen. Han spiller bangere etter bangere og publikum koker.

Cez er en kameleon, og klarer å tilpasse seg forskjellige uttrykk. “Sykt Jævla Kult” fremfører han i kjent rap-stil, mens han på sin største hit, “Håper Du Har Plass”, viser en mykere av seg selv. Og det fungerer. Han klarer å balansere mellom å være en energisk bombe på scenen, til å bli en følsom “ung spiller”. Kontrasten fungerer meget bra, til tross for at det bare er han alene på den største scenen denne ettermiddagen. Sistnevnte låt ender i en allsang. Det kan noen ganger være vanskelig å vite hvordan man skal håndtere en slik mengde med mennesker som begynner å synge låtene dine, men Cezinando har publikum i sin hule hånd. Stålkontroll. Og det er fint å se på.

Det er ikke alle som får fylt et helt festivalområde på måten Cezinando gjorde det på Stavern. Og med en innlevelse og en takknemlighet så genuin som han klarte å vise under fredagens konsert er det ikke rart at publikum så ut til å like det de ble servert. For et lysshow, for noen bangere, for en stålkontroll!

Denne uken spiller han på Slottsfjell og vi gleder oss!

Ses vi?