2016 er omsider over, og faen for et år det har vært. Bowie, Prince, Cohen, vår Princess Leia… Vi har mistet mange prominente mennesker dette året. La oss håpe at 2017 byr på en bedring, i alle fall på dette området. Her til lands har vi vært heldige med mange gode albumutgivelser, samarbeid, låter og konserter. Vi i Rubato brukte store deler av sommeren 2016 på å utforske hva festival-Norge hadde å by på, og det er også på dette feltet redaksjonen har mest kritikk. Store deler av redaksjonen foretrekker hvor deilig det er å være norsk, på dansk festival! I´m talking to you Roskildefestival.

Tekst: Hege Stene

Men tilbake til slutten av året 2016. En tradisjon for svært mange magasin er å gjøre en oppsummering eller kåring av musikkåret som har gått, og vi i Rubato vil gjøre vår egen greie ut av det. Vi er opptatt av at våre anmeldelser alltid skal fronte vår egen subjektive mening og originale vri på det hele, så våre beste og verste minner fra musikkåret 2016 er derfor spørsmål til redaksjonen om deres opplevelser.
Siden vi allerede er inne i 2017 alleredet kan du lade opp med en shot akevitt, flytt det kalde pinnekjøttet over til din venstre arm og scroll deg gjennom hva våre skribenter, fotografer og redaktøren selv har å si om musikkåret 2016.

Alexander Falleth (skribent):

12809646_10153779795991311_402455117248334678_n

Årets norske låt for deg i 2016?
Jeg syns det var utrolig mange solide låtslipp i 2016, spesielt på hiphop- og R&B-fronten. Til syvende og sist så kom Lars Vaular og Vinz med den beste norske låten i 2016 med «Heartbreak Hotel». Vaular returnerer med et smell etter en stille periode fra bergenseren. Tematikken, lyrikken og vokal er plettfri levert fra Vaular, og fremføringen av Vinz er selve kronen på verket i det etter min mening er årets lått i 2016.

Årets beste samarbeid?
Her har jeg ingen tvil. For meg var årets mest spennende samarbeidet mellom Unge Ferrari og Tomine Harket på låten «Nostalgi 3millioner» Stemmene deres komplimenterer hverandre utmerket. Rett og slett en knallsterk samarbeidslåt på alle områder.

 

Karl Michael (skribent):

13880279_10157256607935261_3177333799838798283_n

Årets låt?
Det er så mange å velge mellom, men det er to låter som står sterkest hos meg og disse er: Philip Emilio ft. Unge Ferrari & Vinz – ”Følsom” og “Snow Boyz – 42”. ”42” er jo en banger som hyper meg opp ganske lett. Men hvis jeg skal gå for årets låt i 2016 så må det bli ”Følsom”. Philip Emilio overrasker meg hver gang han kommer med noe nytt (Kom med et album eller en EP snart a!) og samarbeidet med Unge Ferrari og Vinz imponerer voldsomt på refrenget.

Årets Rapper?
Oooh, den er tøff, men jeg går for Ivan Ave. Applaus for at han fikk med Kaytranada som co-producer på den siste låta hans! Velger å ha med Cezinando, Chirag og Philip Emilio på ”honorable mentions” fordi de har imponert meg i år. Jeg synes også at Unge Ferrari fortjener å være på den lista fordi han har gjort så mye i 2016 selv om han er en RnB-artist. Årets internasjonale rapper i 2016 for meg må være Travis Scott. Det sto mellom han, Skepta og Tory Lanez. Alle tre hadde sterke utgivelser, men låta ”Pick Up The Phone” av Travis Scott og Young Thug var en soleklar favoritt i år.

Årets største skuffelse?
Hm. Årets skuffelse, ja. Den prisen må nok gis til alle som kom med singel i 2016 uten en etterfølger. Det må være den største skuffelsen. Så mange nykommere uten en etterfølger til debutsingelen deres; jeg vil høre mer! Men heldigvis er det 2017 snart og folk får heller overraske meg med nye utgivelser. LET’S GO!

Luis Anmarkrud (PR):

13417414_10154114903771061_6208891634731926139_n

Årets låt?
No 4. – “Vi Burde Ha Vært På Film”. Fordi den er catchy og melodisk, med et deilig tempo. Den er også leken og dynamisk, teksten er kul og den fungerer bra, også på et internasjonalt nivå.

Årets beste norske rapper?
Wonder The Boy. Den mest undervurderte rapartisten i Norge i dag. Han er ung, har stort potensiale. Absolutt en vi vil se mer til fremover.

Årets største oppskrytt?
Julie Bergan (- Arigato) Ja, over 50 000 000 avspillinger på Spotify, men så ubetydelig pop junk! Den mest seriøse av de useriøse norske popartistene og i mine øyne den mest oppskrytte artisten i år.
 

 
Fabian Fjeldvik (fotograf):

15585159_10157874216165511_117904605271216477_o

Årets låt?
Sløtface- Bright Lights.

Årets beste album?
Kaja Gunnufsen- Ikke Tenk På Det.

Årets beste stemme?
Haley Shea.

 

 

Eskil Aga Walnum (skribent):

13394058_10154338698987941_4912128287087720623_n

Årets live-opptreden?
Klarer ikke velge mellom Tame Impala og Mac Demarco (begge på Roskilde). Rent musikalsk er valget Tame Impala, med den mest underholdene opptredenen sto Mac Demarco for. Norske Aurora var også fantastisk på både Roskilde og Vinjerock.

Årets album?
Crystal Castles – Amnesty (I). Fire år har gått siden sist album, og med en ny vokalist/frontfigur i Edith Frances er synthene og melodiene enda skumlere og mørkere enn før. Deilig elektronisk bråk med en rekke høydepunkter i låtene ”Sadist”, ”Char”, ”Frail”, ”Chloroform” og Their Kindness Is Charade.
PS: Den britiske rockelegenden Pete Doherty fra The Libertines og Babyshambles har nylig gitt ut soloalbumet Hamburg Demonstrations. Om jeg gir albumet litt tid, vil det trolig bli en reel konkurrent til Amnesty (I).

Årets største musikalske tap?
Personlig mener jeg The Growlers, med sitt nye album City Club, står for årets største musikalske tap. Den unike Beach- Goth-sounden er død! Et album jeg hadde store forhåpninger til i og med at det er produsert av The Strokes- legenden Julian Casablancas.

Ida Halvorsen (PR):

ida

Årets låt?
Når jeg ser på listen over låter jeg har spilt mest av i 2016 så ligger ”Aldri For Mye” av Sushi x Kobe og ”Gikk I Bakken” av Dårlig Vane på toppen. Men låten jeg har forelsket meg mest i i 2016 kom veldig nylig, nemlig ”White Girl Turtleneck” av Pasha! En skikkelig feelgood-låt som jeg har hatt på repeat siden den droppet i slutten av november.

Årets samarbeid?
Unge Ferrari og Tomine Harket har jo en veldig bra greie på gang og jeg elsker ”Nostalgi 3 Millioner”.

Årets beste live opptreden?
Jeg er jo veldig glad i hiphop og da spesielt bergensk rap. Jeg må si at G-fest på hjemmebane i Bergen i mai 2016 var veldig bra! Men jeg holder også en knapp på Aurora sin opptreden på Roskilde, ble nesten litt forelsket!

Sina Rindal Petersen (skribent):

13407161_10153580029222703_1811726340285395445_n

Årets låt?
Jeg har låta ”Obedience” av Ivan Ave på en spilleliste jeg hører mye på, så det er nok min norske låt for 2016. Derimot er det mange andre artister som også fortjener en shout out for å gi et fantastisk soundtrack til 2016. Deriblant Highasakite, Astrid S, Gundelach, Frøder og mange andre.

Årets beste musikalske samarbeid?
Kanskje Unge Ferrari og Tomine Harket i norsk sammenheng. Nora Collective kommer jo generelt med gode samarbeid, synes jeg.

  

 
 

Jonas Solevåg (skribent):

13423784_10209718853518452_1189419986916287838_n

Hva var årets norske låt for deg i 2016?
Som en stolt bergenser burde jeg vel velge et spor fra det sterke albumet til Hjerteslag, som definitivt er det beste fra norsk musikk gitt ut i albumformat. Isteden går tittelen for årets beste låt (for meg) til Emile (Aasen) The Duke. For noen måneder siden viste en venn meg en av låtene og siden det har jeg lyttet konstant på de bisarre melodiene og hysteriske tekstene. Han ga meg også en var de beste konsertopplevelsene jeg noensinne har hatt. Det opplevdes som en halvtimes latterkrampe. Årets låt blir derfor “Hva velger du” av Aasen sammen med Lars Vaular og Kong Sverre.

Årets beste samarbeid?
Da jeg så gjennom mine mest spilte spor på Spotify var det King Skurk One som kapret de øverste plassene. På topp lå “Sånn Som Meg”. Jeg ble rett og slett hekta på den østlandske NMG-rapperen. Siden han også har fått med seg de litt mer erfarne Lars Vaular og Cezinando, ble låten komplett. Årets samarbeid går derfor til de tre nevnte.

Årets dårligste norske konsert?
Gjennom året har jeg vært på mange konserter, og bare en skiller seg ut som den dårligste. Linni (fra Yoguttene) som opptrådte med sitt nye solomateriale under Vill Vill Vest. Han greide aldri å fange publikum, og konserten var en klein opplevelse. Ikke spesielt dramatisk, så jeg har vel vært heldig med mine konsertopplevelser.

Hege Stene (skribent):

hege

Årets beste låt?
Det er helt umulig for meg å velge kun en sang, men Store P sin nylige utgivelse ”Vi Esje Herfra” scorer høyt for meg. Det samme gjør Verdensrommet sitt samarbeid med Eirik Aas på sangen ”Problem” og sist men ikke minst Whales & This Lake- World B.

Årets beste liveopptreden?
Jeg har vært svært heldig og sett mange bra konserter i år, og mange navn kunne blitt nevnt. Men å være en del av Honningbarna sin konsert på Rockefeller var et milepæl i mitt konsertliv generelt og er garantert et av høydepunktene i norske konsertopplevelser i 2016.

 
 

 
Jørgen Berntson Aase (redaktør):

jorgen

Årets beste konsert?
Bortsett fra flotte konserter på Rubato sitt 1.års-jubileum er Klovner i Kamp-konserten på Sentrum Scene i september en av høydepunktene fra 2016. Jeg så de på Hagefestivalen også, men på Sentrum Scene hadde de hevet nivået to-tre hakk. Definitivt en av årets konserter.

Årets låt?
Ouf, det har vært mange gode låter som har kommet i 2016. Norsk rap har aldri vært så bra før og nivået har vært skyhøyt. “501-stilen” av King Skurk One, “Problem” av Verdensrommet, “Sensasjonell” av Mats Dawg og “Heartbreak Hotel” av Lars Vaular er alle låter som har gått på repeat i min spilleliste. Det blir likevel Kjartan Lauritzen som stikker av med seieren i denne omgang med “Fredag”. Låten har blitt spilt utallige ganger i spillelista mi, og holder seg fortsatt like god. Låten har uten tvil vært en av årets store bangere, både hjemme og på fest. Norge må se opp for Kjartan i tiden som kommer!

Årets festival?
Etter en hektisk festivalsommer er det en festival som skilte seg ut fra resten. Roskildefestivalen er og blir et kapittel for seg selv, og det er ingen norske festivaler som kan måle seg med den. Svær camp, mye liv og en frihet man ikke finner noe annet sted. Norske festivaler: skjerp dere!

Det er en glede for meg å få lov til å avslutte dette Rubato-året med en stor takk til dere som følger oss, støtter oss på alle ulike vis, liker, deler og stiller opp. Takk til alle som jobber i bransjen, alt samarbeid og til de som gjør denne jobben så givende, så morro og intens. Tusen takk til alle artister og band som vi har fått lov til å møte, lytte til og se, kommentere på og analysere. Vi i Rubato gleder oss til musikkåret 2017 og takker for følget så langt!